Piwo z piwem i o piwie. Od historii po smak.

admin/ 9 maja, 2018/

Piwo z piwem i o piwie. Od historii po smak.

TYTUŁ SZKOLENIA: Piwo z piwem i o piwie. Od historii po smak.

Czas trwania: 2 dni szkoleniowe

Liczba uczestnikóww grupie: od 5 do 15 osób

Cel główny: Szkolenie wpłynie na wzrost wiedzy osób zatrudnionych w branży gastronomicznej z zakresu piwowarstwa. Podniesie ich umiejętności i wiedzę dotyczącą serwowanego piwa.

Najważniejsze zagadnienia: Historia piwowarstwa. Proces tworzenia piwa. Style piwne. Kultura piwa. Ocena piwa. Piwny świat.

Formuła szkolenia: 30% czasu szkolenia zajmuje trening praktyczny opierający się na teorii.

Prowadzący: Sędzia piwny, popularyzator piwnej kultury, twórca piwnych receptur i piw warzonych w browarach. Wykładowca przedmiotu „Kulturowa Historia Piwa” na Studiach Podyplomowych „Food Studies” realizowanych na Uniwersytecie SWPS w Warszawie.

PROGRAM SZKOLENIA

Moduł Zagadnienia
Otwarcie szkolenia Powitanie uczestników, przedstawienie celu i tematyki szkolenia, omówienie kwestii organizacyjnych i przyjęcie zasad, rozpoczęcie procesu grupowego.
Historia piwowarstwa Pojawienie się piwa w historii. Piwo w starożytności. Rola piwa w wiekach średnich. Kamienie milowe w historii piwa. Rewolucja XIX wieku. Uprzemysłowienie. Czasy wielkich wojen. Powojenna „odbudowa”. Nowe czasy.

Historia piwowarstwa lokalnego:

  • pierwsze wzmianki o piwie w regionie dzisiejszych Warmii i Mazur,
  • czy Krzyżacy pili piwo,
  • jak można poznać piwo historyczne,
  • lokalne specjały i wielcy piwosze,
  • browary Olsztyna na przełomie XIX i XX wieku,
  • jak było po wojnie,
  • dzień dzisiejszy regionalnego piwowarstwa.
„Zupa chmielowa” – czyli jak się robi piwo Podstawowe surowce piwowarskie. Surowce alternatywne piwowarstwa, czyli czy piwo można uwarzyć ze wszystkiego. Co może wpłynąć na smak piwa? Co można nazwać piwem? Słód – rola, rodzaje, stosowanie. Woda w piwowarstwie. Chmiel – rodzaje, walory, regiony uprawy, rola w procesie piwowarskim, najnowsze trendy. Drożdże piwowarskie – rodzaje, podziały, wpływ na proces warzenia, charakterystyka. Jak „zbudować” szklankę piwa?

Proces warzenia piwa:

  • przygotowanie i śrutowanie słodu,
  • zacieranie brzeczki – sposoby, zachodzące procesy,
  • filtracja,
  • gotowanie brzeczki z chmielem – zadania, rola, sposoby i efekty,
  • chłodzenie brzeczki,
  • fermentacja – przebieg, efektywność, dynamika procesu,
  • lagerowanie – czas, wpływ,
  • rozlew piwa,
  • konfekcjonowanie piwa – z czego możemy podawać piwo,
  • sposoby na skrócenie procesów ich efekty i koszty.
Wielka rodzina piw Bogactwo piwnych styli:

  • co to piwny styl,
  • jak tworzy się piwny styl,
  • systemy opisania piwnych styli,
  • jakie są ograniczenia,
  • prestiż piwa stylowego,

Piwne pułapki:

  • piwne bieguny,
  • piwne eksperymenty,
  • piwne pozy.
Kultura piwa  Elementy piwnej kultury.

  • historia – tradycja miejsca,
  • piwna wiedza,
  • piwna świadomość,
  • różnorodność,
  • ceremoniał – podanie, temperatura, szkło, sposób serwowania.
PODSTAWOWE STYLE PIWNE – warsztat Podstawowe style piwa. Style polskie. Style popularne. Cechy wybranych styli piwnych:

  • piwa dolnej fermentacji: lager, pilsner, koźlak, porter bałtycki,
  • piwa pszeniczne: witbier, weizen, weizenbock,
  • style amerykańskie: APA, IPA, IIPA, NEPA
  • piwa wyspiarskie: bitter, stout i jego wariacje.
Dobre piwo Co to znaczy dobre piwo? Co można nazwać dobrym piwem? Słuch, wzrok, dotyk, węch, smak. Sposoby poznania piwa. Sztuka degustacji.
Ocena piwa Elementy poznania piwa. Składowe oceny piwa. Sztuka oceny i opisania piwa – przydatna nie tylko jurorom. Ćwiczenia z praktycznej oceny piwa:

  • zalety piwa,
  • wady piwa,
  • rzetelna ocena,
  • elementy pożądane i wady w piwie danego stylu.
Piwny świat Piwna mapa świata. Piwna Europa. Polska piwem płynąca. Warmia i Mazury z piwem na ty…

Podziały piwnej polski:

  • piwa koncernowe,
  • browary regionalne,
  • piwna rewolucja,
  • piwni przebierańcy
Warsztat Jak czytać etykiety? Co można wywnioskować o piwie po jego walorach? Jak o piwie rozmawiać? Jak odpowiadać na pytania? Jakich błędów nie popełniać w obsłudze klienta.
Podsumowanie Podsumowanie szkolenia. Weryfikacja wiedzy i umiejętności uczestników.
    • Categories: Oferta
Share this Post